دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۰۳

فورك

رمز ارز

فورك

۸۷ بازديد

فورك

فورك بيت كوين يا ارزهاي ديجيتال چيست؟

فورك بيت كوين يا ارزهاي ديجيتال چيست؟

احتمالا اين اسم زياد به گوشتان رسيده است كه مثلا فوركي با فلان اسم براي فلان ارز ديجيتال در روز مقرر اجرا خواهد شد. اما فورك چيست؟چرا برايمان اهميت دارد؟  انواع آن چيست و تفاوت هاي آنها با يكديگر چيست؟ آيا فورك تاثيري بر قيمت ارزهاي ديجيتال دارد؟ آيا مي توان با اطلاع از چگونگي كاركرد و زمان اجراي آن، درآمدي كسب كنيم؟ با ما همراه باشيد تا به طور كامل به توضيح اين موارد بپردازيم.

براي استعلام قيمت بيت كوين و خريد بيت كوين به صرافي ارز ديجيتال پارسيان ارز مراجعه كنيد


مروري برپيدايش بيت كوين


خريد بيت كوين

در اوايل 2009، توسعه دهنده و يا تيمي از توسعه دهندگان اسرار آميز ارز ديجيتال تحت پوشش نام مستعار ساتوشي در حال كار كردن بودند و اولين برنامه نرم افزاري را بيرون دادند كه بيت كوين را پياده سازي مي كرد. از آن به بعد، بيت كوين نه تنها توجه زيادي را در سراسر جهان به خود جلب كرده بلكه الهام بخش صد ها ارز ديجيتال ديگر بوده است.
بسياري از اين صرافي  ارز هاي ديجيتال از ويژگي هايي استفاده مي كنند كه از قبل در ذات برنامه و مفهوم اوليه ساتوشي بوده است. ديگران بيت كوين را به عنوان يك مدل در نظر مي گيرند و آن را تعديل كرده و يا سعي در بهبود آن مي كنند. در بعضي موارد، بيت كوين گزينه هاي ديگري را گسترش داده كه بر اساس همان برنامه و مفهوم زيربنايي هستند اما از نسخه اوليه مجزا هستند. در اين موقعيت ها، بلاك چين بيت كوين با مسئله اي بنام فورك مواجه شده است كه در آن بلاك چين خودش به چندين موجوديت مجزا تقسيم شده است.

در اثر اين فرآيند ارز هاي ديجيتال مختلفي با نام هاي مشابه بيت كوين ظاهر شده اند كه از آن جمله مي توان بيت كوين كش (bitcoin cash)، بيت كوين گلد (bitcoin gold) و ديگران را نام برد. براي يك سرمايه گذار عادي ارز ديجيتال مشكل است كه تفاوت بين اين ارز هاي ديجيتال را تشخيص دهد و فورك هاي مختلف را در يك جدول زماني ترسيم كند. در اين مقاله، مروري بر مهمترين فورك هاي بلاك چين بيت كوين در چند سال گذشته خواهيم داشت.


اولين بلاك استخراج شده: بلاك جنسيس يا پيدايش (Genesis Block)


خريد بيت كوين

در سال 2009، مدت كمي بعد از بيرون دادن بيت كوين، ساتوشي اولين بلاك را بر روي بلاك چين بيت كوين استخراج كرد. به اين بلاك به عنوان بلاك پيدايش اشاره مي شود زيرا بنيان نهادن ارز ديجيتال بيت كوين را ارائه مي دهد. ساتوشي قادر بود كه تغييرات متعددي را در شبكه بيت كوين در اويل اين فرآيند اعمال كند؛ حالا انجام اين كار بسيار مشكل شده است و پايگاه كاربري بيت كوين در حد عظيمي رشد كرده است. اين حقيقت كه هيچ شخص يا گروهي نمي تواند زمان و نحوه ارتقاي بيت كوين را تعيين كند به طور مشابهي فرآيند به روز رساني سيستم را پيچيده تر كرده است.خريد ماينر


فورك چيست؟


فروش بيت كوين


همانطور كه احتمالا مي‌دانيد، اطلاعات ثبت شده در  بلاك چين قابل تغيير نيستند و وقتي يك بلاك چين فعاليت خود را آغاز مي‌كند، تا زماني كه كاربران آن را بپذيرند، هيچ كس نمي‌تواند جلوي كار آن را بگيرد. در هر كدام از ارزهاي ديجيتال يك سري قوانين كه اصطلاحا به آن پروتكل مي‌گوييم توسط برنامه نويسان تعيين شده است و يك بلاك چين براساس همان پروتكل و قوانين تا ابد به كار خود ادامه مي‌دهد. مثلا براي بيت كوين چنين قوانيني تعريف شده: زمان هر بلاك 10 دقيقه باشد – هر بلاك 1 مگابايت ظرفيت داشته باشد و …


اما اگر كسي با قوانين بيت كوين يا هر ارز ديجيتال ديگري مخالف بود چه؟ اگر در شبكه يك ارز ديجيتال، يك اتفاق بد رخ دهد چه؟ راه‌حل ساده است. به‌روزرساني يا ايجاد بلاك چين جديد كه اصطلاحا به آن فورك مي‌گويند. وقتي گروهي از برنامه نويسان از شرايط و قوانين يك ارز ديجيتال ناراضي باشند يا اينكه شبكه با مشكلاتي مواجه باشد كه حل آن ضروري است، راه‌حلي به نام فورك پيش روي اين افراد است. واژه فورك يا انشعاب از پروژه‌هاي برنامه‌نويسي ريشه گرفته است. در حقيقت با كپي كد مبع يك پروژه و ايجاد تغييراتي در آن، برنامه‌اي جديد از دل برنامه قبلي بيرون مي‌آيد. از اين رو فورك در ارزهاي ديجيتال نيز با مفهومي يكسان و با برخي پيچيدگي‌هاي خود به كار مي‌رود.

فورك يا انشعاب معمولاً به‌نوعي، آپديت يا به ‌روزرساني يك نرم‌افزار گفته مي‌شود كه مي‌تواند به روشي سازگار با قبل (backward-compatible) و يا ناسازگار با قبل (backward-uncompatible) باشد. (درباره اين موضوع در ادامه صحبت مي‌كنيم). به‌طور خلاصه، واژه فورك يا انشعاب فقط يك اصطلاح براي زماني است كه يك نرم‌افزار يا يك پروتكل، آپديت مي‌شود. در حوزه‌ي ارزهاي ديجيتال و بلاك چين فورك زماني اتفاق مي‌افتد كه شبكه به دو بخش تقسيم شود.


فورك به چه دلايلي اتفاق مي‌افتد؟


قيمت بيت كوين


اصلي‌ترين سناريوهايي كه موجب رخ دادن فورك‌ مي‌شود به شرح زير هستند:

راه‌حلي براي اختلافات فني

بيت كوين كش يكي از فورك‌هاي بيت كوين است كه به دليل اختلاف نظرهاي گسترده درباره مقياس‌پذيري بيت كوين انجام شد. گروهي از توسعه دهندگان و ماينرهاي بزرگ بيت كوين كه از سرعت و كارمزد تراكنش‌ها راضي نبودند، با تغييرات گسترده در قوانين بيت كوين و افزايش سايز بلاك، بلاك چين و نسخه اي جديد از پروتكل را ارائه دادند.

براي برگشت دادن مبالغ از دست رفته

در سال 2016، فقط يك اتريوم وجود داشت اما بعد از رخ دادن هك DAO و از دست رفتن ميليون‌ها دلار از سرمايه كاربران، جامعه اتريوم مجبور به ارائه فورك شد تا بتواند اعتماد مردم را به دست آورد. اتريوم فورك شد، اكثر جامعه به شبكه جديد نقل مكان كردند. نام اتريوم قبلي به اتريوم كلاسيك تغيير يافت و اتريوم جديد شد همين كه اكنون در بازار خريد و فروش مي‌شود.

براي اضافه كردن ويژگي و قابليت‌هاي جديد

يك شبكه بلاك چيني در طول زمان نيازمند به‌روزرساني‌هاي فني است تا شبكه را از خطرات پيش رو حفظ نمايد.خريد ماينر

براي فروش بيت كوين يا قيمت دستگاه بيت كوين به پارسيان ارز مراجعه كنيد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.