دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۰۳

خريد ماينرر

۱۰۴ بازديد

ارز ديجيتال؟ ارز مجازي چيست؟ ارز رمز چيست؟ و سوالات زياد اين چنيني ذهن بسياري را مشغول كرده است.
اگر به دنبال خواندن اين مقاله هستيد، حتما كلماتي مانند ارز ديجيتال ارز مجازي، رمز ارز، ارز ديجيتال و يا حتي رمزينه پول به گوشتان خورده است. در ابتدا بايد بگوييم تمام اين كلمات برگردان انگليسي يك كلمه است و يك مفهوم را مي‌رساند كه آن همان كريپتو كارنسياست. پس در ادامه با مواجه شدن با هريك از اين كلمات مطمئن باشيد كه راجع به يك مفهوم صحبت مي‌شود.

ارز ديجيتال

كريپتوكارنسي‌ها در حقيقت پول اينترنتي يا آنلاين هستند كه با استفاده از تكنولوژيكريپتوگرافي (رمزنگاري) رمزگذاري مي‌شوند و تمام ويژگي‌هاي پول‌هاي رايج را بجز ماهيت فيزيكي دارا هستند. مي‌توان آنها را با ارزهاي ديگر مبادله كرد، با آنها تراكنش‌هايي كه با پول معمولي از طريق بانك‌ها انجام مي‌دهيد را انجام دهيد،خريد ماينر و خريد آنلاين انجام دهيد و… .

البته روش استفاده از آنها كمي متفاوت است و رويه‌هاي مختص به خود را دارند. تمامي تراكنش‌ها كه با ارز ديجيتال انجام شود روي يك شبكه پايگاه داده غير متمركزبه نام بلاك چين ذخيره مي‌شود. اولين ارز ديجيتال به اين سبك، بيت كوين بود كه در سال 2008 وارد دنيا شد. بعد از ترويج و رشد انفجاري بازار ارزهاي ديجيتال در اين چند سال تعداد آنها به حدود 2154 رسيده است.

كوين و توكن چيست؟

قبل از تعريف اين دو عبارت بايد يادآور شويم كه تمام كوين‌ها يا توكن‌هاي موجود، هركدام يك ارز مجازي هستند كه بنا به نوع طراحي آنها كوينيا توكن ناميده مي‌شوند. پس به زبان ساده تا به امروز حدود 2154 ارز ديجيتال توليد شده كه همه آنها كوين‌ يا توكن هستند.

تفاوت كوين و توكن

در اين مقاله علاوه بر توضيح در رابطه با ارز ديجيتال، به توضيح در رابطه با تفاوت ها و ويژگي هاي كوين و توكن مي پردازيم:

  • كوين

كوين، كه همچنين با نام كوين‌هاي جايگزين يا آلتكوين نيز شناخته مي‌شود، نوعي از ارز مجازي است كه به طور مستقل كار مي‌كند و پلت‌فرم جداگانه‌اي براي خود دارد. در اين پلت‌فرم بنيادي، معاملات كوين مذكور، انجام مي‌شود. اكثر آلتكوين هاي موجود يك نسخه (يا يك فورك) از بيت كوين هستند كه با استفاده از پروتكل اصلي بيت كوين ساخته شده و فقط تعدادي اصلاحات به كد اصلي آنها افزوده شده است. پس اگر كد اصلي نوشته شده براي يك كوين تغيير كند، در حقيقت يك كوين جديد به وجود آمده است. نمونه هايي از آلتكوين‌هاي محبوب در بازار لايت كوين، بيت كوين‌كش، دوج كوين، Namecoin و بسياري ديگر است.

در بازار كوين‌هاي ديگري هم هستند كه از نسخه اصلي بيت كوين منشعب نشده‌اند، مانند اتريوم، ريپل و مونرو. و… اين كوين‌ها يك بلاك چين جداگانه براي خود دارند و از بلاك چين آنها علاوه بر ذخيره تراكنش‌ها و مسائل مربوط به مفهوم پول، استفاده‌هاي ديگري هم مي‌شود. بنابراين مشخصه بارز كوين ها اين است كه براي فعاليت خود از بلاك چين اختصاصي خود استفاده مي كنند.

  • توكن

توكن هم نوعي ارز ديجيتال است با اين تفاوت كه بلاك چين جداگانه‌اي ندارد و از بلاك چين ارزهاي ديگر استفاده مي‌كند. توكن‌ها معمولا براي يك پروژه طراحي و توليد مي‌شوند. پروژه‌اي كه براي جمع‌آوري بودجه خود از توكن استفاده مي‌كنند، اصطلاحا ICO ناميده مي‌شود.
توكن‌ها از نظر طراحي و پياده‌سازي بسيار ساده تر از كوين‌ها هستند، چرا كه نيازي نيست كد منبع از پروتكل اصلي اصلاح شود و هيچ بلاك چين جديدي ايجاد نمي‌شود. تقريبا اكثر توكن ها بر روي بلاك چين اتريوم ايجاد شده‌اند و تعدادشان روز به روز اضافه مي شود. اتر اولين پولي بود كه روي بلاك چين اتريوم نوشته شد.

با اين توضيحات شايد بتوان گفت توكن‌ها، به لحاظ فني ارز محسوب نمي‌شوند. چرا كه براي وجود داشتن به بلاك چين يك ارز ديگر نياز دارند و به طور مستقل نمي‌توانند وجود داشته باشند. با وجود اين توضيحات ممكن است همچنان كمي گيج باشيد. مرز ميان كوين و توكن حتي براي كاربران و فعالان اين حوزه هم كمي گنگ است. به هرحال اين نكته كاملا واضح است كه تفاوت اين دو در ساختار آنهاست، كوين‌ها مي‌توانند به عنوان ارز مورد استفاده قرار گيرند در حاليكه توكن‌ها مانند برنامه‌هاي غير متمركزي هستند كه روي بلاك چين كوين‌ها پياده مي‌شوند.

صرافي ارز ديجيتال

سوال بسياري از كاربران اين است كه ارز ديجيتال را از كجا و به چه شكل مي توان خريداري كرد! براي خريد ارزهاي مختلف به صرافي مراجعه مي كنيد اما براي خريد ارزهاي ديجيتال بايد به كجا مراجعه كرد؟ صرافي ارز ديجيتال. البته مكان خاصي مد نظر نيست و صرافي آن به صورت فيزيكي وجود ندارد، بلكه براي خريد و فروش ارزهاي ديجيتال (تريد) كافي است به اپليكيشن ها و سايت هاي مربوط به صرافي ها مراجعه كنيد.ارز ديجيتال را مي توان از طرق مختلفي خريداري كرد كه يكي از آنها صرافي ها هستند.

ماينر

۵۴ بازديد

عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني با اشاره به محدوديت‌هاي انتقال ارز حاصل از صادرات به كشور گفت:

رمزارزها مي‌توانند به ويژه به شركت‌هاي واردكننده براي تسهيل در نقل و انتقالات مالي كمك كنند.


به گزارش پارسيان ارز به نقل از ايبنا، مهراد عباد درباره اينكه يكي از مسائل موجود بر سر راه اعطاي مجوز به استخراج‌كنندگان رمزارزها بازگشت ارز حاصل از ماينينگ است، اظهار داشت:

رمزارزها مي‌توانند به شركت‌هاي واردكننده كمك كنند تا كالاي خود را خريداري كنند و به طور عملي از اين راه ارز حاصل از استخراج آنها به كشور بازمي‌گردد.


وي با بيان اينكه احتمال عدم بازگشت ارز حاصل از استخراج رمزارزها بسيار كم است، افزود:

شايد كمتر از ۵ درصد از ارزي كه از استخراج رمزارزها حاصل مي‌شود، به كشور بازنگردد كه آن هم به احتمال زياد در سفرهاي خارجي هزينه مي‌شود.


عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران درباره اعتراض فعالان استخراج رمزارزها به تعرفه‌هاي برق تصويب شده از سوي دولت نيز گفت: تقريبا تمامي فعالان اين صنعت اتفاق نظر دارند كه تعرفه برق ماينينگ بايد برابر تعرفه صنعتي و نه تعرفه برق صادراتي تعيين شود زيرا صرفه اقتصادي اين فعاليت در كشور از بين مي رود.

عباد اظهار داشت:

در صورتي كه تعرفه برق ماينينگ برابر تعرفه برق صادراتي در نظر گرفته شود، در عمل استخراج رمزارزها در ايران صرفه خود را از دست مي‌دهد و توليدي انجام نخواهد شد.


وي با بيان اينكه آمار دقيقي از فعاليت مراكز كنوني استخراج رمزارزها در كشور در دست نيست، ادامه داد:

در يكي از كميسيون‌هاي اتاق بازرگاني بحث مي‌شد كه بيش از هزار مجموعه در كشور در حالاستخراج رمزارزها هستند ولي هيچ آمار دقيق و رسمي در اين خصوص وجود ندارد.

 

با توجه به تعرفه صادراتي برق براي استخراج ارزهاي ديجيتال، ماينرهاي ايراني به كوچ كردن به كشورهاي روسيه، گرجستان، قزاقستان و … فكر مي‌كنند و اين درحالي است كه رهبر انقلاب روز گذشته (۳۰ مرداد) در سخناني، توليدكنندگان را رزمندگان جنگ اقتصادي خواند كه بايد از آن‌ها به شدت حمايت شود.

به عقيده توليدكنندگان بيت كوين در ايران، قانوني و صنعت شدن ماينينگ با اين شرايط كمكي به آن‌ها نمي‌كند و با برخي بندهايي كه در مصوبه ماينينگ گنجانده شده است، آن‌ها مجبور به كوچ كردن به كشورهاي همسايه هستند.

بهزاد محسني، يكي از فعالان ماينينگ ايران اخيرا به استان ايركوتسك در روسيه رفته است و در چند گزارش ويديويي از وضعيت مساعد اين كشور براي ماينينگ صحبت مي‌كند. جايي كه به عقيده او پس از تعرفه‌هاي سنگين در ايران، هم‌اكنون ارزان‌ترين نقطه دنيا براي ماينينگ است و امكانات بسيار خوبي براي ماينرها در آنجا وجود دارد.

بهزاد محسني مي‌گويد:

ايركوتسك، ارزان‌ترين برق جهان براي ماينينگ را دارد. تا قبل از آن ايران بود كه با تعرفه‌هاي جديد ديگر اينطور نيست. در اينجا هزينه برق تقريبا ۳ سنت است، آب و هواي مناسبي دارد، به صورت رسمي و قانوني مي‌توان فعاليت كرد و دستگاه ماينر وارد كرد و هيچ سوال و جوابي از شما نمي‌شود.




 

در حالي كه كارشناسان و فعالان، بارها مزيت‌هاي استخراج بيت كوين در ايران را براي دولتمردان و مسئولين تشريح و اثبات كرده‌اند، به عقيده ماينرها، مصوبه اخير ماينينگ در ايران به معناي مرگ اين صنعت بزرگ و آينده‌دار در كشور است. جلوگيري از فعاليت صحيح توليدكنندگان در ايران، موضوعي است كه رهبر انقلاب، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به شدت با آن مخالف است.


روز گذشته (۳۰ مرداد) رهبر انقلاب در ديدار با رئيس جمهور و اعظاي هئيت دولت، به صراحت بر لزوم حمايت از توليدكنندگان ايراني در شرايط جنگ اقتصادي تاكيد كرد. رهبر انقلاب در بخشي از سخنان خود گفت:

 نگاهمان به توليدكننده نگاه مناسب و درستي نيست. نگاه دولت و مسئولين كشور به آن توليدكننده بايد نگاه به يك رزمنده باشد. مگر نمي‌گوييد در جنگ اقتصادي هستيم؟ رزمنده اين جنگ اقتصادي كيست؟ كسي كه اقتصاد داخلي را تقويت مي‌كند. اقتصاد داخلي هم با توليد تقويت مي‌شود. پس به توليدكننده به چشم يك رزمنده نگاه كنيد. من در جلساتي كه داشتيم، چه جلسه دولت و چه جلسه اقتصادي، بارها اين را گفته‌ام كه يك توليدكننده براي اين كه يك كاري را شروع كند، بايد از هفت خان عبور كند. من مي‌گويم هفت خان اما واقعيتش گاهي هفتاد خان است. قوانين، مقررات، اين دستگاه يك چيز مي‌گويد، دستگاه ديگر يك چيز ديگر مي‌خواهد. چه لزومي دارد؟

محمد رضا شرفي، رييس كارگروه ماينينگ انجمن بلاكچين ايران بيان كرد:

براي اين مصوبه هيچ نظري از بخش خصوصي گرفته نشد. پس از اين همه كشمكش كه چند وقت اخير شاهد آن بوديم، تنها نكته مثبت اين مصوبه به رسميت شناختن صنعت ماينينگ است. همه چيز بسيار گنگ است و اين مصوبه عين فرصت‌سوزي و خودتحريمي است. مقام معظم رهبري امسال را سال رونق توليد اعلام كردند و به تعطيلي برخي كارخانجات اشاره كردند كه در اين مصوبه ناديده گرفته شده است.


او تصريح كرد:

اينكه مي‌گويند حدود ۳ تا ۴ ماه زمان برگشت سرمايه در ماينينگ است، حرف درستي نيست. هيچ ماينري تاييد نمي‌كند كه در اين مدت كوتاه برگشت سرمايه انجام پذيرد.


سوال اينجاست كه چه كسي مسئول از دست رفتن اين همه فرصت كارآفريني، ارزآوري و توليد در كشور است؟


دبير شوراي عالي فضاي مجازي در پاسخ به نامه واعظي با موضوع ابطال ابلاغيه ارز ديجيتالبانك مركزي گفت:

اجازه خلق توكن با پشتوانه، ريال،ارز و طلا در اختيار بانك مركزي است و تصميم اين بانك مدبرانه بوده است.


به گزارش پارسيان ارز و به نقل از خبرنگار ايبِنا، سيد ابوالحسن فيروزآبادي، دبير شوراي عالي و رييس مركز ملي فضاي مجازي در پاسخ به نامه به محمود واعظي، رييس دفتر رييس جمهور و سرپرست نهاد رياست جمهوري با موضوع درخواست حذف ابلاغيه بانك مركزي در خصوص رمز ارزها توسط سازمان فناوري اطلاعات ايران اعلام كرد كه تصميم بانك مركزي در حوزه مسئوليتي خود تصميمي بجا و مديرانه بوده است؛ لازم به ذكر است كه پيش از اين نيز بانك مركزي تاكيد داشته كه ابلاغيه چهاربندي رمز ارزها باطل يا لغو نشده است.

نامه مركز ملي فضاي مجازي به رييس دفتر رييس جمهور به شرح زير است:

  • ۱_مزاياي استفاده و به كارگيري فناوري زنجيره بلوكي در حوزه‌هاي مختلف كسب و كاري امري پذيرفته و قابل اثبات است اما فايده‌مند بودن فناوري بلاك چين به معناي مناسب بودن تمامي كاربردهاي آن نيست؛ به عنوان مثال، دولت گريز بودن ارزهاي ديجيتال و مبهم بودن تاثيرات اقتصادي، اجتماعي و امنيتي آن به ويژه در عرصه پولشويي و تاثير بر روي پول‌هاي ملي، موجب مواجهه متفاوت و بعضا متضاد از سوي دولت‌هاي مختلف شده است؛ بنابراين شتاب‌زدگي و بي‌تدبيري در اتخاذ تصميم، موجب بروز چالش‌هاي جدي و جديد در سطح ملي خواهد شد.

  • ۲_رمز ارزها (آن چنان كه در نامه سازمان فناوري اطلاعات نيز ذكر شده) كاربرد اختصاصي از فناوري زنجيره بلوكي هستند كه با اطلاق عنوان كريپتو كارنسي به آن در ادبيات مرسوم به عنوان نوعي واحد پولي شناخته مي‌شوند. بر همين اساس و به استناد قانون پولي و بانكي كشور، بانك مركزي در حوزه مسئوليتي خود تصميم‌گيري نموده است.

  • ۳_ با عنايت به يكسان نبودن عبارت به كار گرفته شده در نامه سازمان فناوري اطلاعات و مركز فناوري اطلاعات، ارتباطات و امنيت رياست جمهوري (استفاده از عبارت كريپتو در نامه آن مركز) به نظر مي‌رسد موضوع موردنظر طرفين "توكن" بوده است؛ "توكن" بر خلاف رمز ارز واژه‌اي است كه براي ديجيتالي كردن دارايي‌هاي غير ديجيتالي بكار گرفته مي‌شوند و به دو دسته‌ي كلي با پشتوانه و بدون پشتوانه تقسيم مي‌شوند.

  • ۴_اجازه خلق توكن با پشتوانه، ريال، طلا و سايز فلزات گران بها يا با پشتوانه ‌ارز در حوزه مسئوليتي بانك مركزي است؛ اين توكن تنها در بانك‌ها و صرافي‌هاي داراي مجوز از بانك مركزي منتشر و مبادله مي‌شوند و قابليت استخراج نيز ندارند؛ در مقابل مسئوليت "توكن" با پشتوانه ساير دارايي‌هاي مشهود و غير مشهود با سازمان بورس و اوراق بهادار بوده و خارج از حيطه نظارت و اختيارات بانك مركزي است.

  • ۵_توكن بدون پشتوانه تنها نوعي از توكن‌ها هستند كه امكان استخراج داشته و انتشار آن از حيطه اختيارات بانك مركزي نيز خارج است كه رمز ارزها در اين گروه قرار مي‌گيرند؛ بانك مركزي به عنوان نهاد حاكميتي و تنظيم كننده نظام پولي و اعتباري كشور در خصوص انتشار و استخراج اين گروه از توكن‌ها موضعي نگرفته است و صرفا معامله با آن را ممنوع اعلام كرده است؛ اين بانك در حوزه اختياري خود اعلام نموده كه به جز "توكن با پشتوانه ريال" ساير بها مُهرها نمي‌توانند به عنوان ابزار پرداخت مورد استفاده قرار گيرند.


با عنايت به موراد فوق، بانك مركزي در حوزه مسئوليتي خود تصميم بجا و مدبرانه‌اي اخذ نموده است. مزيد اطلاع اينكه سند سياستي فناوري بلاك چين در مركز ملي فضاي مجازي در حال نهايي شدن است.

با عنايت به وظايف و جايگاه مركز ملي فضاي مجازي و در صورت صلاحديد رياست محترم جمهوري، سياست‌گذاري در حوزه توكن‌هاي با پشتوانه دارايي‌هاي مشهود و غير مشهود را نيز با همكاري سازمان بورس و اوراق بهادار انجام خواهد داد.